به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ اضطراب و نگرانی از چند راه بسیار روشن، رو می شه عرق کردن کف دست ها، لرزیدن پاها، تنگی نفس و احساس اینکه ممکنه هر چی خورده اید، بالا بیارین. اما علائم مشترک و بسیار عجیب دیگری هم وجود دارن که تعجب می کنین چیجوری به اضطراب مربوط می شن. در زیر ۵ نشونه عجیب رو که ممکنه تجربه کنین، بیان می کنیم:

  1. گاز معده

اگه چیزایی که شما رو نگران می کنن، کافی نیستن می تونید دفع گاز و آروغ زدن در ملاء عام رو هم به لیست نگرانی هاتون اضافه کنین. دو چیز باعث بروز این مشکل می شه: خوردن و نوشیدن بسیار سریع، به دلیل عصبانیت و روده زیادتر از اندازه فعال. دکتر “اون ماری آلبانو” استادیار پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا می گوید: وقتی بدنتون عصبیه، اسید معده تون بشدت تحریک می شه و گاز معده تولید می کنه.

مقصر دیگه، بلعیدن هوای بیشتر از حده. وقتی اندازه شما افزایش می یابد، سرعت تنفس تون هم بیشتر می شه و هوای بیشتری وارد بدنتون می کنین پس مجبور می شید که با سرعت بیشتری، اون رو از بدنتون خارج کنین.

  1. دست و پای بسیار سرد

آب و هوای سرد و گردش خون ضعیف می تونه انگشتان دست و پای شما رو سرد کنه اما اگه در روده تون، احساس اضطراب و ناراحتی دارین، احتمال داره که در واقع عصبانیت شما دلیل این مشکل باشه. آلبانو می گوید: وقتی که مضطرب هستین، جریان خون از دست ها و پاهاتون به سمت بخش های بزرگتر در نیم تنه بالایی شما می رود. این، “حالت مقابله یا فرار” اصلی بدن شماس که واسه مواظبت از قلب و بقیه بخش های لازم واسه باقی موندن شما، لازمه.

بدیش اینه بدن شما فرق بین آماده شدن واسه جنگیدن با یه خرس بزرگ یا دیر رسیدن سر قرار با رئیستان رو متوجه نمی شه پس حتی اگه زندگیتون واقعا در خطر نباشه، بدنتون به اون عکس العمل نشون می دهد.

این نوشته را هم از دست ندهید :   تجهیزات پزشکی چیست؟

  1. بثورات پوستی عجیب

آلبانو می گوید: بین پوست و احساسات شما مثلا سرخ شدن صورتتون بخاطر تعریف کسی از شما رابطه آشکاری هست. اما اضطراب می تونه باعث مشکلات پوستی ناخوشایندی مانند برگشت اگزما یا حساسیت ها و آلرژی های دیگه هم بشه. در طول حوادث استرس زا، کورتیزول زیادی وارد جریان خونتون می شه و سیستم دفاعی بدنتون رو ضعیف کردن می کنه در نتیجه لوسیون خوشبویی که معمولا پوست شما رو ابریشمی و صاف می کنه، به یه ماده محرک مزاحم تبدیل می کنه.

  1. خمیازه کشیدن تکراری

وقتی خسته و بی حوصله باشیم، خمیازه می کشیم اما اگه عصبی هم باشیم، دوست داریم که خمیازه بکشیم. آلبانو می گوید: بعضی از افراد، مخصوصا با اضطراب یا ترس عمومی، سریعتر از افراد معمولی نفس می کشن. این تنفس تندتر، باعث می شه که مغزتون فکر کنه که شما هوای کافی دریافت نمی کنین و شما رو مجبور می کنه که با خمیازه، بطور عمیق نفس بکشین.

  1. گیجی

آلبانو می گوید: اگه مشکل اضطراب جدی داشته باشین، تموم احساسات غیر واقعی، بنظرتان حقیقی می آیند. از بین تموم علائم شاید ترسناکترین(اما خوشبنتانه نادره) علامت اضطراب، احساس نبود واقعیته یا حس اینکه محیط دور و برتون، واقعی نیس. تقریبا مثل اینه که از بالای سرتون، به بدنتون در پایین نگاه می کنین.

شما کارا رو سرسری و بی علاقه انجام می بدید و بر مکانیک بدنتون کنترلی ندارین. این، یه جواب مقابله یا گریزه و تلاش می کنه هرگونه محرک غیر لازم رو در دور و بر شما نابود کنه تا با این مسئله پیش اومده، مقابله کنه که در این مورد، اضطراب شماس.

درمان طبیعی اضطراب شدید چیه؟

همه چیز درباره بدبینی و اضطراب

روانشناسی مجله سلامت کاهش اضطراب